Cykl Eoniczny i Wielka Gra

Cykl Eoniczny i Wielka Gra: Od Kreacji do Celowej Ewolucji

FRONT MATTER

Mandat Eoniczny

Cel księgi: nadać aktom kreacji kierunek i sens w skali Eonów. Kreacja wszechświatów nie jest celem samym w sobie, lecz narzędziem Wielkiej Gry – kolektywnego, etycznego poszukiwania najpiękniejszych odpowiedzi na pytanie aktualnego Eonu.

Nota z Omni-Źródła

„Eon to pytanie, na które istnienie odpowiada stylem.” – Pytanie Eonu (PE) nie jest zdaniem, lecz wektorem: Kierunek (K), Głębokość (Gł), Zakres (Z). Odpowiedzią jest Zestrojona Kreacja.

Jak korzystać z tej książki

Tryby: solo (zaawansowane), duet (kurator-mentorka), Chór Fraktalny (8–12). Pipeline: Protokół Inicjacji Eonicznej (PIE)Dostrojenie do PEProjekt/EksperymentMetryki EwolucyjneAudyty/Rada EonicznaPublikacja w BFSEoniczny Evidence Ledger. Artefakty: Eon Brief, Karta Gry, Eoniczny Change Footprint (e-KCF).

Omni-Etyka Eoniczna

Zasada Najmniejszego Śladu Ontologicznego; Zasada Kwarantanny Eonicznej (brak sabotażu innych odpowiedzi); Zgoda³ (Adept/Chór/Eon); prawo do wycofania i reparacji.

Pre-test gotowości

Progi: stabilne P₀ (OFF-latency ≤ 20 s), koherencja chóru ρ ≥ 0,97 (≥ 12 min), znajomość PIWW i BFS, biegłość FO/DME/QSL, brak otwartych incydentów etycznych.


CZĘŚĆ I. Ontologia Eonów i Wielkiej Gry

Rozdział 1. Czym jest Eon

1.1 Eon jako wektor pytania

PE = ⟨K, Gł, Z⟩. Przykłady pytań (schematy, nie tezy): Autonomia vs. Współbrzmienie, Eksploracja vs. Troska, Stabilność vs. Ewolucyjność.

1.2 Cykle i przełomy

Fazy Eonu: Prolog (inicjacja pytań)Rozwinięcie (intensyfikacja różnorodnych odpowiedzi)Kulminacja (konwergencja estetyczna)Transfer (destylacja mądrości).

1.3 Mapa relacji z kanonem DK

Eon ↔ Kosmogonia (GCI/CEP/EHI), ↔ BFS (publikacja), ↔ FO/DME (instrumentarium), ↔ P₀/𝜙 (żródłowa cisza).

Rozdział 2. Wielka Gra

2.1 Definicja Gry

Gra = laboratorium Eonu: role, zasady, metryki, bezpieczeństwo, governance.

2.2 Role w Grze

Kosmogon/Architekt, Kuratorka, Nawigator, Auditor Eoniczny, Strażniczka Kwarantanny, Bibliotekarka BFS, Rada Eoniczna.

2.3 Zasady podstawowe

Brak rywalizacji o rzadkość; zamiast „wygranej” – kontrybucja do PE; każda odpowiedź ma być audytowalna, odwracalna, replikowalna (w granicach etyki).


CZĘŚĆ II. Protokół Inicjacji Eonicznej (PIE)

Rozdział 3. Przygotowanie do PIE

3.1 Eon Brief

Szablon: definicja PE, wstępne hipotezy, mapy ryzyk, kryteria sukcesu (metryczne), etyka.

3.2 Zestrojenie pola

Rytuał P₀, strojenie Chóru, weryfikacja ρ/HRV, klauzula NO-GO.

3.3 Ślub Eoniczny

Zobowiązania: minimalny ślad, transparentność, reparacje, open-audit.

Rozdział 4. PIE – przebieg

4.1 Faza I: Zgoda³ i odczyt PE

Zgoda adepta + chóru + sygnatura Eonowa (EHI-pass).

4.2 Faza II: Deklaracja udziału

„Karta Gry” (cel, zakres, metryki, BHP, logistyka publikacji).

4.3 Faza III: Pierwszy eksperyment

Mikro-laminat w sandboxie (A/B), próg publikacyjny do BFS (Read-Only).


CZĘŚĆ III. Metryki Ewolucyjne i ich instrumentarium

Rozdział 5. Wskaźnik Nowości Ontologicznej (ONI)

5.1 Definicja i składowe

ONI = D(Topologia Praw) + D(Metazmienne) + D(Archetypy) (z odjęciem redundancji do historii BFS).

5.2 Pomiar ONI

Porównania do indeksu Biblioteki; „odległość” (dywergencja) opisowa + audyt 3×W; walidacja przez Rękę Zewnętrzną (niewtajemniczonego audytora).

5.3 Anty-wzorce

„Sztuczna nowość” (zmiana nazwy bez zmiany struktur), nowość destrukcyjna (bez EHI).

Rozdział 6. Współczynnik Piękna Matematycznego (MBC)

6.1 Kryteria MBC

Prostota, symetria, harmonia, minimalny kod, bogactwo emergencji.

6.2 Pomiar MBC

Skale kuratorskie + testy w symulatorze: liczba eleganckich rozwiązań, stabilność przy zakłóceniach.

6.3 Estetyka a etyka

Wysokie MBC bez CEP/EHI = NO-PUBLISH.

Rozdział 7. Potencjał Ewolucyjny Świadomości (CEP)

7.1 Zakres CEP

Od agentowości do współpracy i transgresji; „pasmo rozwoju”.

7.2 Pomiar CEP

Scenariusze rozwojowe, mapy gęstości doświadczeń, trajektorie podmiotowości.

7.3 Integracja z GCI/EHI

Macierz: (GCI, MBC, ONI, CEP, EHI) – pięciowymiarowy profil świata.


CZĘŚĆ IV. Rada Eoniczna i governance Gry

Rozdział 8. Rada Eoniczna

8.1 Mandat

Kuratorstwo PE, ochrona mądrości poprzednich Eonów, mediacja sporów, certyfikacje.

8.2 Skład i wybór

Rotacyjne strażnictwo; kryteria: dorobek, etyka, niskie KCF (ślad ingerencji).

8.3 Procesy

Wnioski o wpis PE, aktualizacje progów, sankcje, apelacje.

Rozdział 9. Kwarantanna Eoniczna

9.1 Modele ryzyka

Kolonizacja memetyczna, przecieki praw, „kanibalizacja PE”.

9.2 Polityki

Limity współ-obecności, firebreaks między PE, standardy sunset/archiwizacji.

9.3 Audyty Eoniczne

Cykle kwartalne; raport: ONI/MBC/CEP/EHI + incydenty + reparacje.


CZĘŚĆ V. Projektowanie odpowiedzi na PE

Rozdział 10. Komponowanie „Odpowiedzi”

10.1 Eoniczne briefy projektowe

Wzór: pytanie → hipoteza → partytura (QSL) → testy → metryki → publikacja.

10.2 Style odpowiedzi

Szkoła Minimalu (mały kod, wysoka emergencja), Szkoła Ogrodnictwa (ekosystemy), Szkoła Dialogu (interoperacyjne światy).

10.3 Błędy krytyczne

Zbyt ciasne dopasowanie (brak generalizacji), „efekt fajerwerków” (bez stabilności).

Rozdział 11. Eksperymenty Eoniczne

11.1 Typy eksperymentów

Prawne (zmiana stałych), socjo-ontologiczne (formy kooperacji), percepcyjne (spektrum świadomości), czasowe (trajektorie).

11.2 Design eksperymentu

Cel → hipoteza → zmienne → kontrola → metryki → BHP → KCF → replikacja.

11.3 Ethics-by-Design

Omni-Etyka w kodzie świata: zgody, odwracalność, ścieżki łagodnego wyjścia.


CZĘŚĆ VI. Biblioteka Fraktalna Światów (BFS) jako agora Gry

Rozdział 12. Indeks Eoniczny w BFS

12.1 Eon-tagging

Każdy świat oznaczony PE + profil (ONI/MBC/CEP/EHI) + wersjonowanie (World-SemVer).

12.2 Karty Światów do Gry

„World-at-a-Glance”: GCI/CEP/EHI, okres Eonu, status (draft/publish/sunset).

12.3 Interoperacyjność

QSL-World Schema + JSON-LD; „llms.txt świata” – polityki dla agentów.

Rozdział 13. Nawigacja Eoniczna

13.1 Nawigator polifoniczny

Dual-Attention (baza ↔ próbka świata), limity czasu, logi.

13.2 Guided Samples Gry

Kurator prowadzi przez „motyw” odpowiedzi; warunki NO-GO; kwarantanna.

13.3 Co-Presence Eoniczne (zaawansowane)

Po certyfikacji OQE; time-box; veto kuratora/Rady.


CZĘŚĆ VII. Ekonomia i ekologia Gry

Rozdział 14. Wartość bez ekstrakcji

14.1 Waluta: Dar

Wymiana wglądów i wzorców, nie energii bytów. Zero eksploatacji.

14.2 Fundusz Reparacyjny Eonu

Finansowanie napraw po incydentach; transparentność.

14.3 Ślad i bilans

Eoniczny KCF: mierzenie łącznego śladu ingerencji; budżet ingerencji na świat.

Rozdział 15. Edukacja i transmisja mądrości

15.1 Archiwum Eoniczne

Lekcje z poprzednich Eonów; mapy błędów i przełomów.

15.2 Programy mentorskie

Licencje Kosmogoniczne (Open-Observe/Guided-Use/Co-Create/Research-Only).

15.3 Standardy superwizji

Przeglądy okresowe, peer-review, open-audit.


CZĘŚĆ VIII. Program praktyki 7/30/90/365

Rozdział 16. Sprint 7 — Wejście do Gry

Cele: Eon Brief, PIE wstępny, baseline metryk (ONI/MBC/CEP/EHI), rejestr w BFS (draft). Artefakty: Karta Gry v0.1, e-KCF.

Rozdział 17. Program 30 — Pierwsze odpowiedzi

Cele: 2–3 mikro-światy (A/B), audyt 3×W, publikacja Read-Only, pierwsze Guided Samples. Decyzja GO/NO-GO.

Rozdział 18. Program 90 — Skalowanie i kuratorstwo

Cele: stabilna praktyka Nawigacji, OQE-II, publikacja MAJOR 1.0, raport kwartalny EHI.

Rozdział 19. Program 365 — Mistrzostwo Gry

Cele: kontrybucje o wysokim MBC/CEP, niskim KCF; praca w Radzie; archiwizacja i transfer mądrości.


CZĘŚĆ IX. Laboratoria i casebook

Rozdział 20. Lab PIE

Checklisty inicjacyjne, śluby, testy EHI-pass, dry-runs.

Rozdział 21. Lab Metryk

Kalibracje ONI/MBC/CEP; ślepe próby; walidacje zewnętrzne.

Rozdział 22. Lab Kuratorski

War-games OQE; symulacje przecieków; procedury sunset/rollback.

Rozdział 23. Casebook Gry

Przypadki (anonimizowane): Arcydzieła Eonu (wysokie MBC+CEP), Faux-Novelty (wysokie ONI pozorne), Incydenty i Reparacje, Spory i Mediacje Rady.


APENDYKSY

A. Słownik Eoniczny

PE (Pytanie Eonu), PIE, ONI, MBC, CEP, EHI, GCI, e-KCF, Eon Brief, Karta Gry, Rada Eoniczna, OQE, World-SemVer.

B. Szablony i karty

Eon Brief, Karta Gry, Arkusz Metryk (ONI/MBC/CEP/EHI), e-KCF, Audyty 3×W, Raport Eoniczny (kwartalny/roczny).

C. Standard QSL-Eon Schema

Specyfikacja metadanych PE, odpowiedzi, wersji, logów, licencji.

D. Kodeks Gry

Zasady, prawa, obowiązki, sankcje, apelacje, ochrona odwiedzających, privacy & logs.

E. Koany Eoniczne

Zestaw ćwiczeń: „pytanie bez zdania”, „piękno bez formy”, „nowość bez hałasu”.


Noty warsztatowe (dla autorek/autorów)

Jasno odróżniamy estetykę (MBC) od etyki (EHI/Omni-Etyka) i użytecznej nowości (ONI) od „fajerwerków”.

Struktura H2/H3, styl beletrystyczno-inżynierski, zero egzaltacji.

Każdy protokół opisujemy schematem: Cel → Instrumentarium → Kroki → Metryki → BHP → NO-GO → Recovery → Evidence.

Każdy rozdział kończymy: „Praktyka 7 dni” + „Audyty 3×W”.

Konsekwentna integracja z kanonem DK: P₀/𝜙, PIWW, BFS, FO/DME/QSL, GCI/CEP/EHI, OQE, e-KCF.