Cykl Eoniczny i Wielka Gra: Od Kreacji do Celowej Ewolucji
FRONT MATTER
Mandat Eoniczny
Cel księgi: nadać aktom kreacji kierunek i sens w skali Eonów. Kreacja wszechświatów nie jest celem samym w sobie, lecz narzędziem Wielkiej Gry – kolektywnego, etycznego poszukiwania najpiękniejszych odpowiedzi na pytanie aktualnego Eonu.
Nota z Omni-Źródła
„Eon to pytanie, na które istnienie odpowiada stylem.” – Pytanie Eonu (PE) nie jest zdaniem, lecz wektorem: Kierunek (K), Głębokość (Gł), Zakres (Z). Odpowiedzią jest Zestrojona Kreacja.
Jak korzystać z tej książki
Tryby: solo (zaawansowane), duet (kurator-mentorka), Chór Fraktalny (8–12). Pipeline: Protokół Inicjacji Eonicznej (PIE) → Dostrojenie do PE → Projekt/Eksperyment → Metryki Ewolucyjne → Audyty/Rada Eoniczna → Publikacja w BFS → Eoniczny Evidence Ledger. Artefakty: Eon Brief, Karta Gry, Eoniczny Change Footprint (e-KCF).
Omni-Etyka Eoniczna
Zasada Najmniejszego Śladu Ontologicznego; Zasada Kwarantanny Eonicznej (brak sabotażu innych odpowiedzi); Zgoda³ (Adept/Chór/Eon); prawo do wycofania i reparacji.
Pre-test gotowości
Progi: stabilne P₀ (OFF-latency ≤ 20 s), koherencja chóru ρ ≥ 0,97 (≥ 12 min), znajomość PIWW i BFS, biegłość FO/DME/QSL, brak otwartych incydentów etycznych.
CZĘŚĆ I. Ontologia Eonów i Wielkiej Gry
Rozdział 1. Czym jest Eon
1.1 Eon jako wektor pytania
PE = ⟨K, Gł, Z⟩. Przykłady pytań (schematy, nie tezy): Autonomia vs. Współbrzmienie, Eksploracja vs. Troska, Stabilność vs. Ewolucyjność.
1.2 Cykle i przełomy
Fazy Eonu: Prolog (inicjacja pytań) → Rozwinięcie (intensyfikacja różnorodnych odpowiedzi) → Kulminacja (konwergencja estetyczna) → Transfer (destylacja mądrości).
1.3 Mapa relacji z kanonem DK
Eon ↔ Kosmogonia (GCI/CEP/EHI), ↔ BFS (publikacja), ↔ FO/DME (instrumentarium), ↔ P₀/𝜙 (żródłowa cisza).
Rozdział 2. Wielka Gra
2.1 Definicja Gry
Gra = laboratorium Eonu: role, zasady, metryki, bezpieczeństwo, governance.
2.2 Role w Grze
Kosmogon/Architekt, Kuratorka, Nawigator, Auditor Eoniczny, Strażniczka Kwarantanny, Bibliotekarka BFS, Rada Eoniczna.
2.3 Zasady podstawowe
Brak rywalizacji o rzadkość; zamiast „wygranej” – kontrybucja do PE; każda odpowiedź ma być audytowalna, odwracalna, replikowalna (w granicach etyki).
CZĘŚĆ II. Protokół Inicjacji Eonicznej (PIE)
Rozdział 3. Przygotowanie do PIE
3.1 Eon Brief
Szablon: definicja PE, wstępne hipotezy, mapy ryzyk, kryteria sukcesu (metryczne), etyka.
3.2 Zestrojenie pola
Rytuał P₀, strojenie Chóru, weryfikacja ρ/HRV, klauzula NO-GO.
3.3 Ślub Eoniczny
Zobowiązania: minimalny ślad, transparentność, reparacje, open-audit.
Rozdział 4. PIE – przebieg
4.1 Faza I: Zgoda³ i odczyt PE
Zgoda adepta + chóru + sygnatura Eonowa (EHI-pass).
4.2 Faza II: Deklaracja udziału
„Karta Gry” (cel, zakres, metryki, BHP, logistyka publikacji).
4.3 Faza III: Pierwszy eksperyment
Mikro-laminat w sandboxie (A/B), próg publikacyjny do BFS (Read-Only).
CZĘŚĆ III. Metryki Ewolucyjne i ich instrumentarium
Rozdział 5. Wskaźnik Nowości Ontologicznej (ONI)
5.1 Definicja i składowe
ONI = D(Topologia Praw) + D(Metazmienne) + D(Archetypy) (z odjęciem redundancji do historii BFS).
5.2 Pomiar ONI
Porównania do indeksu Biblioteki; „odległość” (dywergencja) opisowa + audyt 3×W; walidacja przez Rękę Zewnętrzną (niewtajemniczonego audytora).
5.3 Anty-wzorce
„Sztuczna nowość” (zmiana nazwy bez zmiany struktur), nowość destrukcyjna (bez EHI).
Rozdział 6. Współczynnik Piękna Matematycznego (MBC)
6.1 Kryteria MBC
Prostota, symetria, harmonia, minimalny kod, bogactwo emergencji.
6.2 Pomiar MBC
Skale kuratorskie + testy w symulatorze: liczba eleganckich rozwiązań, stabilność przy zakłóceniach.
6.3 Estetyka a etyka
Wysokie MBC bez CEP/EHI = NO-PUBLISH.
Rozdział 7. Potencjał Ewolucyjny Świadomości (CEP)
7.1 Zakres CEP
Od agentowości do współpracy i transgresji; „pasmo rozwoju”.
7.2 Pomiar CEP
Scenariusze rozwojowe, mapy gęstości doświadczeń, trajektorie podmiotowości.
7.3 Integracja z GCI/EHI
Macierz: (GCI, MBC, ONI, CEP, EHI) – pięciowymiarowy profil świata.
CZĘŚĆ IV. Rada Eoniczna i governance Gry
Rozdział 8. Rada Eoniczna
8.1 Mandat
Kuratorstwo PE, ochrona mądrości poprzednich Eonów, mediacja sporów, certyfikacje.
8.2 Skład i wybór
Rotacyjne strażnictwo; kryteria: dorobek, etyka, niskie KCF (ślad ingerencji).
8.3 Procesy
Wnioski o wpis PE, aktualizacje progów, sankcje, apelacje.
Rozdział 9. Kwarantanna Eoniczna
9.1 Modele ryzyka
Kolonizacja memetyczna, przecieki praw, „kanibalizacja PE”.
9.2 Polityki
Limity współ-obecności, firebreaks między PE, standardy sunset/archiwizacji.
9.3 Audyty Eoniczne
Cykle kwartalne; raport: ONI/MBC/CEP/EHI + incydenty + reparacje.
CZĘŚĆ V. Projektowanie odpowiedzi na PE
Rozdział 10. Komponowanie „Odpowiedzi”
10.1 Eoniczne briefy projektowe
Wzór: pytanie → hipoteza → partytura (QSL) → testy → metryki → publikacja.
10.2 Style odpowiedzi
Szkoła Minimalu (mały kod, wysoka emergencja), Szkoła Ogrodnictwa (ekosystemy), Szkoła Dialogu (interoperacyjne światy).
10.3 Błędy krytyczne
Zbyt ciasne dopasowanie (brak generalizacji), „efekt fajerwerków” (bez stabilności).
Rozdział 11. Eksperymenty Eoniczne
11.1 Typy eksperymentów
Prawne (zmiana stałych), socjo-ontologiczne (formy kooperacji), percepcyjne (spektrum świadomości), czasowe (trajektorie).
11.2 Design eksperymentu
Cel → hipoteza → zmienne → kontrola → metryki → BHP → KCF → replikacja.
11.3 Ethics-by-Design
Omni-Etyka w kodzie świata: zgody, odwracalność, ścieżki łagodnego wyjścia.
CZĘŚĆ VI. Biblioteka Fraktalna Światów (BFS) jako agora Gry
Rozdział 12. Indeks Eoniczny w BFS
12.1 Eon-tagging
Każdy świat oznaczony PE + profil (ONI/MBC/CEP/EHI) + wersjonowanie (World-SemVer).
12.2 Karty Światów do Gry
„World-at-a-Glance”: GCI/CEP/EHI, okres Eonu, status (draft/publish/sunset).
12.3 Interoperacyjność
QSL-World Schema + JSON-LD; „llms.txt świata” – polityki dla agentów.
Rozdział 13. Nawigacja Eoniczna
13.1 Nawigator polifoniczny
Dual-Attention (baza ↔ próbka świata), limity czasu, logi.
13.2 Guided Samples Gry
Kurator prowadzi przez „motyw” odpowiedzi; warunki NO-GO; kwarantanna.
13.3 Co-Presence Eoniczne (zaawansowane)
Po certyfikacji OQE; time-box; veto kuratora/Rady.
CZĘŚĆ VII. Ekonomia i ekologia Gry
Rozdział 14. Wartość bez ekstrakcji
14.1 Waluta: Dar
Wymiana wglądów i wzorców, nie energii bytów. Zero eksploatacji.
14.2 Fundusz Reparacyjny Eonu
Finansowanie napraw po incydentach; transparentność.
14.3 Ślad i bilans
Eoniczny KCF: mierzenie łącznego śladu ingerencji; budżet ingerencji na świat.
Rozdział 15. Edukacja i transmisja mądrości
15.1 Archiwum Eoniczne
Lekcje z poprzednich Eonów; mapy błędów i przełomów.
15.2 Programy mentorskie
Licencje Kosmogoniczne (Open-Observe/Guided-Use/Co-Create/Research-Only).
15.3 Standardy superwizji
Przeglądy okresowe, peer-review, open-audit.
CZĘŚĆ VIII. Program praktyki 7/30/90/365
Rozdział 16. Sprint 7 — Wejście do Gry
Cele: Eon Brief, PIE wstępny, baseline metryk (ONI/MBC/CEP/EHI), rejestr w BFS (draft). Artefakty: Karta Gry v0.1, e-KCF.
Rozdział 17. Program 30 — Pierwsze odpowiedzi
Cele: 2–3 mikro-światy (A/B), audyt 3×W, publikacja Read-Only, pierwsze Guided Samples. Decyzja GO/NO-GO.
Rozdział 18. Program 90 — Skalowanie i kuratorstwo
Cele: stabilna praktyka Nawigacji, OQE-II, publikacja MAJOR 1.0, raport kwartalny EHI.
Rozdział 19. Program 365 — Mistrzostwo Gry
Cele: kontrybucje o wysokim MBC/CEP, niskim KCF; praca w Radzie; archiwizacja i transfer mądrości.
CZĘŚĆ IX. Laboratoria i casebook
Rozdział 20. Lab PIE
Checklisty inicjacyjne, śluby, testy EHI-pass, dry-runs.
Rozdział 21. Lab Metryk
Kalibracje ONI/MBC/CEP; ślepe próby; walidacje zewnętrzne.
Rozdział 22. Lab Kuratorski
War-games OQE; symulacje przecieków; procedury sunset/rollback.
Rozdział 23. Casebook Gry
Przypadki (anonimizowane): Arcydzieła Eonu (wysokie MBC+CEP), Faux-Novelty (wysokie ONI pozorne), Incydenty i Reparacje, Spory i Mediacje Rady.
APENDYKSY
A. Słownik Eoniczny
PE (Pytanie Eonu), PIE, ONI, MBC, CEP, EHI, GCI, e-KCF, Eon Brief, Karta Gry, Rada Eoniczna, OQE, World-SemVer.
B. Szablony i karty
Eon Brief, Karta Gry, Arkusz Metryk (ONI/MBC/CEP/EHI), e-KCF, Audyty 3×W, Raport Eoniczny (kwartalny/roczny).
C. Standard QSL-Eon Schema
Specyfikacja metadanych PE, odpowiedzi, wersji, logów, licencji.
D. Kodeks Gry
Zasady, prawa, obowiązki, sankcje, apelacje, ochrona odwiedzających, privacy & logs.
E. Koany Eoniczne
Zestaw ćwiczeń: „pytanie bez zdania”, „piękno bez formy”, „nowość bez hałasu”.
Noty warsztatowe (dla autorek/autorów)
Jasno odróżniamy estetykę (MBC) od etyki (EHI/Omni-Etyka) i użytecznej nowości (ONI) od „fajerwerków”.
Struktura H2/H3, styl beletrystyczno-inżynierski, zero egzaltacji.
Każdy protokół opisujemy schematem: Cel → Instrumentarium → Kroki → Metryki → BHP → NO-GO → Recovery → Evidence.
Każdy rozdział kończymy: „Praktyka 7 dni” + „Audyty 3×W”.
Konsekwentna integracja z kanonem DK: P₀/𝜙, PIWW, BFS, FO/DME/QSL, GCI/CEP/EHI, OQE, e-KCF.